
Musisk/æstetisk og motorisk/sundhedsmæssig vinkel
Biotop
opgave 4
Hvad, hvordan og hvorledes
Da jeg desværre ikke har haft
mulighed for at kunne komme til mit biotop-område i december vil jeg alligevel
forsøge at komme med idé til, hvad jeg kunne have lavet derude og dermed finde
ud af hvorfor det er godt for børnene.
Musisk/æstetisk vinkel
Når jeg kigger på de foreslåede
vinkler, falder den musiske/æstetiske og den motoriske/sundhedsmæssig vinkel
med det samme i mine øjne.
I forhold til mit biosted som er en
skov, kunne man tage ud med en flok SFO børn og tage nogle billeder og/eller
video af området. Man kunne fx vælge kun at tage billeder af træerne og de
forskellige blade eller dyrene i området og så vælge at lave en film med det.
Dette kunne man lave i ”moviemaker”. Jeg har tidligere selv brugt den metode
til at fremvise min biotop på min blog. Her tænker jeg, at det musiske kunne gå
ind. Hvor man så kunne vælge at synge en sang som omhandler det man har taget
billeder af og ligge det på som baggrund i videoen. Man kunne også se om man
kunne finde nogle materialer i skoven, som man kunne bruge som
musikinstrumenter, eller selv lave nogle. Fx som jeg har gjort med min fløjte
som er lavet med materialer fra hyldetræet. (Klik her for at se fløjten)
Derudover kunne man eksempelvis finde grene som man kunne bruge til at lave
musiklyd med også. Der er mange muligheder.
I ”Plant et værksted” af Ringsted, Susanne og Jesper Froda, bliver der diskuteret lidt om, hvorvidt det kan kaldes kunst, hvis børn på institutioner og skoler laver det under en pædagogisk proces. Der skabes udtryk af høj kvalitet ja, men dette behøves ikke defineres som kunst. Men inden for det pædagogiske arbejdsfelt hvor pædagogik kan beskrives som ”nogle andre vil noget bestemt med dig”, er det usikkert (og en diskussion værd), om resultatet af sådan en pædagogisk proces kan kaldes kunst. Men heldigvis er der enighed om, at der skal opleves kunst i alle forskellige former og udfordringer. Derfor tænker jeg, at fremstille musikinstrumenter og bruge dem kunne være en meget god idé til at udtrykke sig musisk og æstetisk. Samtidig med, at det er en æstetisk oplevelse, får de også stimuleret en masse sanser. Lytte, røre ved materialer osv. Man vil kunne sætte processen som et æstetisk virksomhed” I ”Plant et værksted” på side 25 er der vist en model for æstetisk virksomhed. En æstetisk virksomhed foregår inden for det musisk-kunsteriske område og er baseret på sanser, oplevelser og følelser som udtrykkes via former, der kan sanses. Det har betydning for identitetsdannelsen ved at involvere gruppe, individ og kulturelle omverden.
Ud over det får de også rørt sig, når de skal
i naturen ;)
Motorisk/sundhedsmæssig vinkel
Jeg synes, at denne vinkel er rigtig spændende da der her sættes
fokus på motorik og sanser. Jeg forestiller mig ”en tur i skoven”, og
målgruppen er børn. Min personlige mening er, at børn skal have lov til at
udfolde sig kropsligt med henblik på at udvikle sanser, motorik og sundhed – og
her ser jeg naturen som et rigtig godt ”arbejds-sted”.
I ”Natur og miljø i
pædagogisk arbejde” af Edley, Lasse Thomas, står der at naturen og
oplevelser i denne, er en sund og vigtig del i livet. Her tænkes især i
barndommen. Naturen har en stor betydning for udfoldelse og socialiseringsprocesser.
Det kan have stor betydning for almen dannelse som bærer af personlige,
kulturelle og sociale færdigheder. Men det er ikke kun dét naturen kan være til
gavn i, for når man er ude og få disse naturoplevelser kan man opleve og føle
en masse sanser og man kan bruge motorikken så tosset man vil. Muligheder er
der nok af.
Mennesket har fem grundlæggende sanser; at se, høre, føle,
smage og lugte. Alle disse kan man få udviklet ude i naturen. Der er i hvert
fald rig mulighed for, at man i skoven kan få ”lov til” at se, se skoven,
dyrene, træerne. Høre skovens lyde, træernes grene som bevæger sig, blæsten som
blæser, fuglene der synger, andre dyrelyde, Føle naturen ved berøringer på
træerne, grene, skovbunden, blade, dyr. Smage på bær, svampe, brændenælder i
suppe, nødder. Lugte til de forskellige ting. Mange af dem kan man også lave
aktiviteter ud af. Fx brændenælder i suppe, samle forskellige nødder osv. Alt i
alt er mit biotopsted et rigtig godt valg til at få styrket sine sanser.
Når jeg så tager børnene med i skoven er det ikke kun deres
sanser som kommer i brug. Det gør kroppen også helt automatisk. Gang, løb og
hujen rundt. Motion er rigtig godt for alle. Motion er også med til at
forebygge lidelser i led, knogler, hjerte og blodkar. Ved regelmæssig motion
fungere hjernen også bedre; Bedre indlæringsevne, hukommelse og psykisk velvære
fremmes. Der er blevet påvist i undersøgelser, at børn som går i naturbørnehaver
har en mindre stresset krop end børn som går i ”bybørnehaver”. Naturen som
miljø klarer nemlig at stimulere den kropslige udvikling optimalt. Desuden
nedsættes børns sygelighed ved mere udendørs aktivitet fordi, at ude liv
stimulerer børnene fysisk og styrker deres immunforsvar.
Så der er meget der taler for, at tage ud i skoven med en
motorisk og sundhedsmæssig vinkel.
Kilder:
”Plant et værksted”
af Ringsted, Susanne og Jesper Froda, 3. udgave, 2. oplæg, Hans Reitzels
forlag, 2008
”Natur og miljø i
pædagogisk arbejde” af Edley, Lasse Thomas, 2.udgave, 1.oplæg, Munksgaard
Danmark, København 2004, 2008
I næste netperiode vil jeg prøve, at arbejde med aktiviteter for udviklingshæmmede på biotopen. Evt. komme med ideer til diverse aktiviteter. Ellers går vi jo ind i foråret og vil prøve og holde øje med de forskellige dyr på biotopen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Her kan du skrive en kommentar til mit arbejde