torsdag den 30. januar 2014

Museumsopgave - Middelalder pandekager med fyld

Her er min process med panderkager med fyld bagt på middelalder-vis.

Her ses nogle af ingredienserne 
Der skal bruges:

400 gram hvedemel
2,5 dl lun mælk
0,5 tsk salt
1 spsk. sukker
30 gram gær
smør til panden

 Mælken skal lunes og opløses i gæren
Mel, salt og sukker blandes i og derefter skal der æltes godt sammen. 
Dejen skal nu hvile 1 time. 

Fyld:

200 gram hasselnøddekerner
100 gram rørsukker
2 tsk. kanel
2 tsk. ingefær
4 syrlige æbler


Æblerne skal rives groft


og blandes sammen med de hakkede hasselnødder og derefter tilsættes de andre ingredienser


Når pandekagedejen har hævet  1 time skal det rulles ud til 8 pandekager



Fyldet ligges i den ene side


og man klapper den anden halvdel over så det ligner en halvmåne, og så klemmer man lige dejen sammen med en gaffel. Noget lignende pirogger.


Der skal smeltes en masse smør i en pande


Pandekagerne ligges derpå. 4 minutter på hver side. Sørg for at der er smør på hele tiden


De skal være gyldenbrune


Jeg prøvede, at lave en pandekage uden fyld, den gav luftbobler i dejen


Og så var der spisetid

Mmmmm... Velbekomme


De smagte faktisk rigtig godt. Jeg kom nærmest i julestemning af det pga. fyldet; Kanel og æbler
Det var en meget spændende madlavningsprocess da jeg aldrig har prøvet at bage sådan tyk dej på panden før.

1 kommentar:

Her kan du skrive en kommentar til mit arbejde