torsdag den 30. januar 2014

Museumsopgave - Simlenbrød

Her vil jeg med billeder dokumentere min proces af aktiviteten 

Simlenbrød - brød som i middelalderen 
Simlen (veggen) – bagt af hvedemel – en luksusvare, dobbelt så dyr som skonroggen: brød bagt af sigtet rugmel. Veggen eller simlen formes som ruder og senere også kaldet strutter. (gamledanskeopskrifter.dk)

Der skal bruges: 
1 kg. hvedemel
5 gram gær
2 tsk. salt
ca. 3/4 liter tempereret vand
safran


Først skal gæren udrøres i 4 dl vand. Mel, salt samt stødt safran kommes i, og dejen æltes. Vand tilsættes dejen, til den er blød og smidig. Dejen tildækkes og stilles til hævning et lunt sted 3 – 4 timer

Dejen klar til hævning i 3-4 timer


De formes som ruder og efterhæver 10 min. 

Kommes i ovn. 5 min. på 250 grader derefter skrues der ned på 200 grader i 10 min. 


Det færdigbagte simlenbrød med smør på :) 


Brødet smagte rigtig godt. Jeg havde desværre taget for meget safran i, men så gjorde jeg mig den erfaring klogere. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Her kan du skrive en kommentar til mit arbejde