fredag den 31. januar 2014

Museumsopgave - Spørgeskema


På museet var der nogle spørgeskema til rådighed, en af dem omhandlede Middelalder afdelingen.
Det tænkte jeg, at jeg kunne bruge til SFO-børn, men jeg synes at spørgsmålene var lidt svære. Så jeg lavede dem lidt om, og lavede 2 i stedet for 3 svarmuligheder, så de var mere overskuelige for dem.

Dette tænker jeg, at jeg vil bruge efter børnene har fået deres rundvisning.



SPØRGESKEMA TIL MUSEUMSBESØG – MIDDELALDER
(Sæt ring om dit svar)
Hvad var karet fra Øsby Kirke blevet brugt til?
Røgelse
Vievand
Hvilken side af terningen fra Nørrevold vender opad?
3
6
Hvad hed Haderslevs første borg?
Haderslev hus
Hanseslot
Hvem boede i Slotsgade 5?
Maler
Skomager
Hvad ser I på bagerlaugets skilt?
To aber
To løver
Jeg vil gøre brug af Hiim og Hippes didaktiske relationsmodel[1]. Den didaktiske relationsmodel handler om relationerne mellem elementerne: læringsforudsætninger, rammefaktorermål, indhold, læreprocessenvurdering/evaluering. Det er ikke muligt at påvirke et område af modellen, uden at det har effekt på de andre fem elementer.

Læringsforudsætninger: Forudsætningerne for at børnene skal lære noget af dette spørgeskema er, at de er interesseret, lyttende og ’er med’. Samtidig skal jeg også selv ’være med’ og give dem en følelse af, at det er spændende.

Rammefaktorer: For at lave dette spørgeskema kræver det, at jeg har besøgt museet og finder nogle spørgsmål. I forhold til økonomi koster det SFO’en museumsentré. Det kræver, at de er på museet og kan gå tilbage og kigge efter svarene.

Mål: Målet med aktiviteten er, at de skal have lært og forstået en viden om middelalderen igennem deres sanser. Lytte, kigge, røre og bevæge sig.

Indhold: Indholdet vil bestå af en rundvisning, derefter et spørgeskema med fem spørgsmål, hvor der er to svarmuligheder.

Læreprocessen: Det er mig som pædagog der planlægger turen til museet, jeg har gjort spørgeskema klar, aftalt en rundtur med en fra museet så de kan få viden om de forskellige ting fra spørgeskemaet. For at jeg kan lave spørgeskemaet, har jeg selv besøgt museet for at finde frem til spørgsmålene. Hvis jeg er velforberedt bliver læreprocessen bedre. Havde jeg brugt det originale spørgeskema ville de nok ikke få så meget ud af det, derfor lavede jeg det om. 

Evaluering: Den sker både under og efter forløbet. Man reflekterer her over forløbet. Her tænker man om noget kunne gøres anderledes, hvad var godt, og hvad var knap så godt. Er målet nået?


Det originale spørgeskema: 




[1] Et redskab til analyse af et undervisningsforløb. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Her kan du skrive en kommentar til mit arbejde