På museet var der nogle spørgeskema til rådighed, en af dem omhandlede Middelalder afdelingen.
Det tænkte jeg, at jeg kunne bruge til SFO-børn, men jeg synes at spørgsmålene var lidt svære. Så jeg lavede dem lidt om, og lavede 2 i stedet for 3 svarmuligheder, så de var mere overskuelige for dem.
Dette tænker jeg, at jeg vil bruge efter børnene har fået deres rundvisning.
SPØRGESKEMA
TIL MUSEUMSBESØG – MIDDELALDER
(Sæt ring om dit svar)
|
||
Hvad var
karet fra Øsby Kirke blevet brugt til?
|
Røgelse
|
Vievand
|
Hvilken side
af terningen fra Nørrevold vender opad?
|
3
|
6
|
Hvad hed
Haderslevs første borg?
|
Haderslev hus
|
Hanseslot
|
Hvem boede i
Slotsgade 5?
|
Maler
|
Skomager
|
Hvad ser I
på bagerlaugets skilt?
|
To aber
|
To løver
|
Jeg vil gøre brug af
Hiim og Hippes didaktiske relationsmodel[1]. Den didaktiske relationsmodel handler om relationerne mellem
elementerne: læringsforudsætninger, rammefaktorer, mål, indhold, læreprocessen, vurdering/evaluering.
Det er ikke muligt at påvirke et område af modellen, uden at det har effekt på
de andre fem elementer.
Læringsforudsætninger: Forudsætningerne for at børnene skal lære
noget af dette spørgeskema er, at de er interesseret, lyttende og ’er med’. Samtidig
skal jeg også selv ’være med’ og give dem en følelse af, at det er spændende.
Rammefaktorer: For at lave dette spørgeskema kræver det, at
jeg har besøgt museet og finder nogle spørgsmål. I forhold til økonomi koster
det SFO’en museumsentré. Det kræver, at de er på museet og kan gå tilbage og
kigge efter svarene.
Mål: Målet med aktiviteten er, at de skal have lært og forstået en viden om
middelalderen igennem deres sanser. Lytte, kigge, røre og bevæge sig.
Indhold: Indholdet vil bestå af en rundvisning, derefter et spørgeskema med fem spørgsmål, hvor der er to
svarmuligheder.
Læreprocessen: Det er mig som pædagog der planlægger turen
til museet, jeg har gjort spørgeskema klar, aftalt en rundtur med en fra museet
så de kan få viden om de forskellige ting fra spørgeskemaet. For at jeg kan
lave spørgeskemaet, har jeg selv besøgt museet for at finde frem til
spørgsmålene. Hvis jeg er velforberedt bliver læreprocessen bedre. Havde jeg brugt det originale spørgeskema ville de nok ikke få så meget ud af det, derfor lavede jeg det om.
Det originale spørgeskema:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Her kan du skrive en kommentar til mit arbejde