lørdag den 15. marts 2014

Biotop 6 - Primitivt kompas

Så har jeg været i gang med at lave mit eget kompas. 

Jorden har et magnetfelt, der gør det muligt at bruge et kompas til at finde vej med. Magnetfeltet er skabt af processer i jordens indre. Magnetfeltet gør at en magnetisk nål, der hænger frit, vil lægge sig i retningen nord-syd. 

Disse ting brugte jeg til at lave mit compas. 

- magnet 
- balje med vand
- en stykke flamingo
- stor synål


Jeg strøg magnetens ene pol hen langs synålens hele længde. Løfter magneten og gentog strygningen. Dette skal gøres ca. 20 gange og så er synålen blevet magnetiseret. 





Se video HER


Der er lokale ting som metal og magneter der kan forstyrre kompasnålen, og derved vise forkert retning,  hvis det er i nærheden af kompasnålen. 

Forsøget lykkedes :) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Her kan du skrive en kommentar til mit arbejde